Has rebut unes mercaderies i, en el moment de desembalar les caixes observes que té defectes.
Què has de fer si ja vas signar l’albarà de recepció?
Si ja vas signar l’albarà
Mercaderies embalades: En aquest cas, el problema és que has descobert aquests defectes després de signar l’albarà d’entrega. Les caixes estaven embalades, van ser dipositades en un racó i, les ha obert més tard. Al fer la reclamació per telèfon, el teu proveïdor es nega a retirar el que ha entregat i a més et reclama el pagament, al·legant que ja has signat l’albarà en conformitat.
Com has de reaccionar davant d’aquesta situació?
- Vicis evidents. Si has rebut menys o més béns dels sol·licitats, o aquests tenen defectes perceptibles a simple vista després del desembalatge, reclama al proveïdor dins dels quatre dies següents a la recepció. Atenció! Disposes d’aquest termini si les mercaderies estan embalades. Si es trobaven a la vista, hauràs de manifestar la teva queixa en el mateix moment de l’entrega.
- Comunicació. Per tant, si els béns estan embalats, desempaqueta el gènere dintre dels quatre dies següents a la recepció i, reclama al teu proveïdor, dins d’aquest termini, mitjançant un burofax. Aquesta comunicació et permetrà tenir una prova fefaent de que has realitzat la teva reclamació i de que la vas fer en el termini adient, a més de constituir un mitjà de defensa eficaç per oposar-se al pagament si el proveïdor t’ho reclama.
- Vicis ocults. No són evidents. No obstant, pot passar que els béns rebuts tinguin vicis o defectes ocults, els quals no són evidents en el moment d’obrir els paquets i que es posin de manifest més tard ( per exemple, perquè han de fer-se unes comprovacions). En aquest cas, el termini de reclamació augments fins als 30 dies següents a la recepció. Per tant, efectua les comprovacions necessàries dins d’aquest termini; i si trobes defectes, comunica’ls immediatament al proveïdor també, dins d’aquest termini, per burofax. D’aquesta manera quedarà constància que vas reclamar en els terminis previstos per la llei!.
I si passa el termini?
- Diligent. Si reclames per burofax dins dels terminis indicats, quedarà constància de que ha actuat de forma diligent i de bona fe. Això l’ajudarà si el proveïdor no et fa cas i continua reclamant el pagament, ja que, en cas que l’assumpte arribi als tribunals, aquests valoraran positivament que has posat de manifest els defectes de forma immediata i en els terminis que marca la llei.
- Fora de termini. També pot passar, no obstant, que te n’adonis dels defectes un cop hagin passat els terminis indicats i, que reclamis més tard (perquè no vas poder desembalar les mercaderies dins dels quatre dies indicats, per exemple). Això no significa que hagis perdut les possibilitats de reclamar i d’oposar-te al pagament. No obstant, si el proveïdor no et fa cas i acabeu als tribunals, ja no serà tan fàcil que aquests et donin la raó: reclamar en els terminis indicats (previstos per la llei) demostrarà que vas actuar de bona fe i reforçarà la teva postura en cas de conflicte.