El Real Decret llei 19/2021 de mesures urgents per impulsar l’activitat de rehabilitació edificatòria en el context del Pla de Recuperació, Transformació i Residència, introdueix en l’Impost de la Renda, deduccions temporals per obres de millora de l’eficiència energètica en habitatge habitual, llogat o els edificis residencials, les quals s’aplicaran sobre les quantitats invertides que contribueixin a reduir aquesta despesa energètica.
En concret, són 3 les noves deduccions temporals aprovades:
a) Deducció per obres realitzades que redueixin un 7% la demanda de calefacció i refrigeració de l’habitatge:
Tant si té immobles llogats com si no es podrà deduir el 20% de les quantitats satisfetes amb límit màxim ANUAL de 5.000 € per finca, des de 6/10/2021 fins al 31 de desembre de 2022 per les obres realitzades durant aquest període per a la reducció de la demanda de calefacció i refrigeració del seu habitatge habitual o de qualsevol altre de la seva titularitat que tingués llogat o en expectatives de lloguer, sempre que, en aquest últim cas, la finca es llogués abans del 31 de desembre de 2023.
Per comprovar la reducció de la demanda de calefacció i refrigeració de l’habitatge es compararà el certificat d’eficiència energètic de l’habitatge anterior a les obres amb el que emeti el tècnic competent (sense aquest certificat NO ES POT DEDUIR RES) després de la realització de les obres. La suma dels indicadors de demanda de calefacció i refrigeració s’ha d’haver reduït almenys en un 7% entre un i l’altre.
b) Deducció per obres realitzades que redueixin un 30% el consum d’energia primària no renovable, o millori la qualificació energètica arribant a les lletres “A” o “B”
Si executa obres que aconsegueixin una millora en el consum d’energia primària no renovable a l’habitatge habitual o de qualsevol altra de la seva titularitat que tingués arrendada per al seu ús com a habitatge en aquell moment o en expectativa de lloguer, sempre que en aquest darrer cas, l’habitatge es llogui abans del 31 de desembre de 2023, es podrà deduir un 40% de les quantitats satisfetes amb un màxim de 7.500 € per finca, des del 6 d’octubre de 2021 fins al 31 de desembre de 2022.
Imprescindible acreditació a través del certificat d’eficiència energètica, expedit abans de l’1 de gener de 2023.
c) Deducció per obres realitzades que redueixin un 30% el consum d’energia primària no renovable, o millori la qualificació energètica arribant a les lletres “A” o “B” en EDIFICACIONS d’ús residencial
En obres de rehabilitació energètica, amb alteracions a l’edifici sencer, cada propietari podria deduir de la derrama que paga un 60%.
Amb un màxim de 15.000 € per finca. En el període del 6 d’octubre de 2021 a 31 desembre 2023
Recordeu fer els pagaments per qualsevol mitjà econòmic, menys en efectiu.
La deducció es practicarà en el període impositiu en què s’expedeixi el certificat d’eficiència energètica emès després de la realització de les obres.
Quan el certificat s’expedeixi en un període impositiu posterior a aquell en què es van abonar quantitats per aquestes obres, la deducció s’ha de practicar en aquest últim tenint en compte les quantitats satisfetes des del 6 d’octubre de 2021 (data d’entrada en vigor del Reial decret llei 19/2021, de 5 d’octubre, de mesures urgents per impulsar l’activitat de rehabilitació edificatòria en el context del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència), fins al 31 de desembre del dit període impositiu. En tot cas, aquest certificat haurà de ser expedit abans de l’1 de gener del 2023.
Habilitació reglamentària per al subministrament d’informació:
A l’apartat 1 de l’ article 1 del RDL 19/2021 es modifica l’apartat 3 de la disposició addicional 13ª (obligacions d’informació) de la LIRPF, per habilitar reglamentàriament a què les Comunitat Autònomes estiguin obligades al subministrament d’informació respecte dels certificats d’eficiència energètica enregistrats i les resolucions definitives d’ajut que hagin estat concedies per obres de millora de l’eficiència energètica d’habitatges, junt amb la relació de números de referències cadastrals als que es refereixi.