Segons reunió mantinguda per representants de la Federació d’Hostaleria de Lleida amb la Sra. Mercè Querol Falip, Cap de Consum a Lleida de l’Agència Catalana del Consum de la Generalitat i l’inspector de Consum que efectua les visites d’inspecció als establiments de restauració, ens han informat que s’ha detectat que hi ha bars i restaurants que encara tenen el rètol amb el text:
“AVÍS PER A LES PERSONES AMB AL·LÈRGIES O INTOLERÀNCIES
TEMPORALMENT AQUEST ESTABLIMENT NO POT OFERIR INFORMACIÓ COMPLERTA I ACURADA SOBRE AL·LERGIES I INTOLERÀNCIES ALIMENTÀRIES DELS NOSTRES PRODUCTES.”
Tots aquells que a data d’avui encara tinguin penjat aquest rètol a l’establiment, us hem de dir que el despengeu de forma immediata, atès que pot ser motiu de sanció de multa per l’Agencia Catalana del Consum de la Generalitat, segons ens van informar en aquesta reunió.
Cal recordar que aquest rètol va ser una recomanació que es va fer des de la FEHR (Federación Española de Hosteleria i Restauración) i des d’HOSTALERIA DE LLEIDA, però per tenir-lo únicament al moment inicial de l’entrada en vigor del Reial Decret que regula la informació al consumidor sobre, que va ser el 5/03/2015, fins que el titular de l’establiment s’hagués adaptat a aquesta normativa.
Atès que ja han passat més d’un any i tres mesos de l’entrada en vigor de la normativa, ja no té cap sentit tenir aquest rètol penjat, perquè ja heu d’estar adaptats i complir amb el Reial Decret 126/2015, de 27 de febrer, que regula la informació alimentària (principalment al·lèrgens) dels aliments per a la venda al consumidor final sense envasar. A més, ja heu de tenir implantats al vostre establiment els protocols de treball per complir amb aquesta normativa.
Des de l’AULA DE FORMACIÓ s’estan preparant nous cursos de formació per a què pugeu complir amb la normativa vigent d’informació alimentària sobre al·lèrgens. Podeu demanar informació sobre els nous cursos, trucant a l’AULA DE FORMANCIÓ (Tel. 973.28.92.38).
Durant la reunió mantinguda amb la Cap de Consum a Lleida de l’Agencia Catalana del Consum també ens va posar de manifest que s’ha detectat durant les inspeccions efectuades, d’una banda, que encara hi ha establiment que fixen els preus dels seus productes i serveis sense incloure l’IVA. En aquest sentit, us recordem que des de fa anys que és obligatori fixar els preus i publicar-los amb l’IVA INCLÓS. D’altra banda, també s’han detectat incompliments respecte a la normativa d’envasat de l’oli d’oliva. Un recordem que:
- L’oli s’ha de posar a disposició de les persones consumidores en un envàs etiquetat segons allò establert a la normativa vigent.
- L’oli s’ha de posar a disposició de les persones consumidores en un envàs amb un sistema d’obertura que perdi la seva integritat després de la primera utilització.
- Els envasos que per capacitat es puguin posar a disposició de les persones consumidores més d’una vegada han de disposar d’un sistema de protecció que impedeix la seva reutilització.
Indicar els preus sense IVA i no complir amb la normativa de l’oli pot ser objecte de sanció de multa per part de l’Agència Catalana del Consum de la Generalitat.
Per últim, volem destacar que la Cap de Consum a Lleida de l’Agencia Catalana del Consum va manifestar que el grau de compliment de la normativa en general és elevant, però ens van voler posar en coneixement les deficiències o incompliments detectats durant algunes inspeccions.
Per a més informació sobre la normativa d’al.lèrgens i la normativa de consum us facilitem els segúents artícles: