El pressupost del Patronat de Turisme d’aquest 2020 serà 5,45 milions d’euros, un 13% més que el 2019

La Diputació de Lleida ha acollit aquest matí les reunions del Consell d’Administració i la Junta General del Patronat de Turisme, com també la de la Comissió Informativa de Turisme, totes elles presidides per la vicepresidenta del Patronat, Rosa Pujol.

La Junta General del Patronat, l’òrgan de govern de l’entitat, ha aprovat el pressupost del Patronat de Turisme per a aquest any 2020, previ a l’aprovació per part del ple, com també la plantilla i el Pla d’Accions per a l’exercici 2020, que inclou el desenvolupament del Pla Estratègic de la Demarcació de Lleida.

El pressupost del Patronat per a aquest any 2020 serà de 5,45 milions d’euros, un 13 % més que el de l’any 2019. L’augment més important del nou pressupost es dona a la partida destinada a les campanyes publicitàries del Patronat de Turisme amb la marca Ara Lleida, que tindrà en aquest nou exercici una dotació d’1.300.000 €, davant els 845.000 € del 2019, un 53% d’increment. Amb aquesta ampliació es pretén disposar d’una major presència del territori en campanyes promocionals i de comunicació durant les quatre estacions de l’any, tant en intensitat com en l’àmbit geogràfic, i tant a escala estatal com de cara als mercats internacionals.

El nou pressupost és també una aposta clara per donar més suport als municipis i a les associacions empresarials turístiques en la seva promoció turística, segons ha explicat la vicepresidenta Rosa Pujol. En aquest sentit, entre les partides més significatives destaca un increment de la dotació econòmica de 20.000 € en els convenis amb la Federació de Càmpings de les Terres de Lleida i amb la Federació de Turisme Rural, quan fins ara era de 18.000. També s’amplia de 50.000 a 200.000 € els ajuts per als ajuntaments per a promoció turística. El pressupost manté les línies d’ajut d’anualitats anteriors per a activitats de promoció turística destinades als consells comarcals per un import de 230.000 € i es mantenen les línies de suport a la Federació d’Hostaleria i a la promoció de l’oferta enoturística de les Terres de Lleida mitjançant la Ruta del Vi de Lleida, entre d’altres.
Pla d’Accions

Per la seva banda, el cap de Promoció i Màrqueting, Juli Alegre, ha donat compte a la Junta General del Pla d’Accions que el Patronat de Turisme té previst desenvolupar per a aquest any 2020, el qual inclou més de due-centes accions, entre les pròpies i les que es duen a terme conjuntament amb l’Agència Catalana de Turisme-ACT i la Marca Pirineus, destinades a promocionar tota l’oferta de turisme que proposa la demarcació amb productes de natura, turisme actiu, cultura, gastronomia i enoturisme, a més dels diferents reconeixements mundials que té en l’àmbit patrimonial.

També inclou actuacions per reforçar la internacionalització amb campanyes de relacions públiques en mercats internacionals i la millora de la comunicació a través dels mitjans socials per transmetre els atributs de la destinació turística de Lleida. Així mateix es faran accions destinades a promocionar el turisme esportiu amb motiu de la declaració per part de l’Agència Catalana de Turisme de l’any 2020 com l’any del Turisme Esportiu. També aquest 2020 es treballarà per al desplegament del Pla Estratègic de Turisme de la demarcació de Lleida, elaborat amb la col·laboració del sector turístic públic i privat del territori. Totes les actuacions previstes estan alineades amb el Pla Estratègic 2019-2020, el qual basa el nou model de gestió de desenvolupament turístic de la demarcació lleidatana en 4 eixos vertebradors, que són l’excel·lència, la responsabilitat social, l’ecologia i la innovació.
Balanç 2019

En el decurs de la reunió de la Junta General i del Consell d’Administració també s‘ha informat del balanç provisional del comportament turístic de l’any 2019. Tant la vicepresidenta Rosa Pujol com Juli Alegre han expressat la seva satisfacció pels bons resultats obtinguts i pel bon ritme del sector que manté aquest any 2020 fins al moment present.

En conjunt el comportament del sector d’allotjament turístic de la demarcació de Lleida va tancar l’any 2019 amb un nou rècord històric quant al nombre de viatgers, amb un 2,27 % per sobre del 2018, que representa el millor registre fins ara, mentre que el nombre de pernoctacions es va situar un 0,8 % per darrere de les xifres de l’any 2018. Aquest resultat quant a pernoctacions representa el segon millor registre dels darrers 13 anys, després dels bons resultats del 2018.

El nombre total de viatgers allotjats en establiments de turisme reglat de les comarques de Lleida durant l’any 2019 ha estat d’1.258.016, els quals van fer 2.907.604 pernoctacions. L’any 2018 es va tancar amb 1.230.803 visitants i 2.931.098 pernoctacions, segons les dades de l’INE.
Els establiments d’hoteleria de les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida van tancar l’any 2019 amb un nou rècord històric quant al nombre de viatgers i amb el millor registre dels darrers 13 anys pel que fa a la xifra de pernoctacions, segons l’enquesta d’ocupació hotelera de l’Institut Nacional d’Estadística-INE. També el turisme estranger va mantenir un any més el seu creixement fins a batre el 2019 el seu propi rècord, en millorar els resultats de l’any anterior i situar-se en el millor registre de la història.

Pel que fa a la resta de sectors, el 2019 el càmping ha mantingut en el nombre de viatgers un creixement respecte a l’any anterior d’un 8,8 %, però en canvi les pernoctacions són inferiors en un 4 %, mentre que el turisme rural i els apartaments turístics han tingut un comportament inferior tant en viatgers com en pernoctacions amb relació al 2018.

La Junta General està formada per representants dels diferents grups polítics de la corporació, un membre de cadascun dels consells comarcals del territori, un representant del Conselh Generau d’Aran, un representant dels ST d’Empresa i Coneixement i un altre dels ST de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya a Lleida, la Federació de Comerç, el Cercle d’Economia de Lleida, les cambres de comerç de Lleida i Tàrrega, la Federació d’Hostaleria de Lleida, i l’ACEM (Associació Catalana d’Estacions d’Esquí i Activitats de Muntanya).