El Ministeri d’Agricultura vol que les setrilleres no es puguin reomplir

El Ministre d’Agricultura, Miguel Arias Cañete, va anunciar el passat dilluns, durant el lliurament dels Premis als millors olis d’oliva 2012-2013, l’elaboració per part del Ministeri d’un Real Decret pel qual s’estableixen determinades mesures de comercialització a l’hostaleria dels olis d’oliva i de l’oli d’orujo d’oliva. Amb això, es pretén establir l’obligatorietat què els olis subministrats per a l’ús d’autoservei en hostaleria i restauració es presentin en “envases etiquetados y provistos de un dispositivo que los haga irrellenables, para garantizar la autenticidad del contenido de los envases y defender los intereses de productores y consumidores”.

Aquest anunci s’ha realitzat després que fa unes setmanes, la Comissió Europea va decidir ajornar el pla per a prohibir reomplir les setrilleres en els restaurants, i no prendre una decisió sense reunir-se amb totes les parts implicades.

Tant des de la FEHR (Federación Española de Hostelería y Restauración), com des de la Federació d’Hostaleria de Lleida, s’ha volgut expressar l’important esforç que l’hostaleria ha vingut realitzant per posar en valor i atansar als nostres clients l’oli d’oliva espanyol i català.

Sempre des de la disposició a col•laborar i plantejar accions en positiu relacionades amb la promoció de l’oli d’oliva, des de FEHR s’han plantejat les següents al•legacions al Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient:

– Temor a què els nous formats suposin un increment dels preus de l’oli d’oliva.

– No es tenen en consideració els aspectes medi ambientals. La mesura produirà un increment del volum d’envasos, plàstics i vidres, que no tenen justificació pràctica i de gran impacte medi ambiental.

– No s’ha realitzat estudi de les noves necessitats logístiques, d’ubicació del producte i d’espai que faran que l’oli pugui desaparèixer de moltes ubicacions i ser substituït per condiments i condiments diferents, més còmodes, senzills, econòmics i no subjectes a normatives tant estrictes com la que es pretén imposar a l’oli d’oliva.

– No s’ha valorat l’impacte de desplaçament de la demanda que produirà una multiplicació d’entre cinc i set vegades el preu del producte.

– No s’ha valorat el desaprofitament alimentari que produiran uns envasos, per exemple de 20 cl, que en quasi cap cas s’esgoten en l’ús de monodosi i que no obstant es converteix en residu i per tant en malbaratament alimentari (incompatible amb criteris de racionalitat en base a l’estratègia de reducció de malbaratament alimentari).

– Es produeix un perjudici de pèrdua de personalització dels establiments, no podent utilitzar els seus propis dispensadors. A més, es refusa l’associació de setrilleres emplenables amb la d’envàs de poca qualitat o producte de mala qualitat.

– Que el producte no tingui etiqueta quan està a la taula del restaurant o a la barra del bar no és una pèrdua d’informació al consumidor, ja que es disposa de cartes, panels i, allò que és més important, el reconeixement i atenció del nostre personal de sala i barra. Els establiments d’hostaleria no són supermercats, per això, no tenir l’etiqueta no es sinònim de desinformació.