Competència deslleial, no es fàcil posar fil a l’agulla

Aquesta setmana s’ha fet públic l’expedient que ha obert la Direcció General de Turisme a empreses que operen per internet que permeten la reserva d’habitacions no reglades.

Estem davant un fenomen motivat per; internet, que facilita l’accés i el contacte entre l’oferta i la demanda, amb el mínim d’intermediaris, des de qualsevol indret del mon, d’una evolució del criteri de qualitat dels clients, i de la cerca del millor preu. Aquests factors estan provocant un revulsiu al mercat hoteler a tot el planeta. A Lleida no ens en escapem, és un altre dels efectes de la globalització.

Les nostres organitzacions empresarials venien denunciant aquesta pràctica feia temps, que la considerem totalment il•lícita.

Us donem alguns dels principals arguments:

  • Especialment al nostre entorn, Catalunya, en els últims anys, l’administració ha esculpit un entramat de normatives que ha convertit al nostre sector amb un dels més regulats. Aquest fet comporta una sèrie de costos afegits, tant d’imposició, com de manteniment, que fan reduir els nostres marges comercials. Aquests costos no els te un senyor que lloga el seu apartament en una web.
  • Les nostres empreses tenen associades despeses com els costos de personal, amb un percentatge aproximat del 35 al 45 % de les despeses d’explotació, que aquesta nova formula no te.
  • Les nostres empreses, tenen la garantia que Consum pot actuar sobre, elles per una denuncia d’un client i a més estem obligats de disposar d’assegurances de RC per garantir el millor servei al Client. Aquestes noves fórmules no. També s’escapen amb general, de contribuir amb la taxa turística.
  • Però la diferencia més important radica en la declaració fiscal de beneficis i IVA, la cotització a la SSal i per tot el col•lectiu, l’alt risc de crear una mala imatge turística al nostre destí. Les nostres empreses estant donades d’alta al sistema i aquestes noves formules, generalment els propietaris, no declaren res, i el fet de tenir a totes les empreses que es dediquen als serveis turístics, siguin professionals i estiguin censats per l’administració i sotmesos a controls, ofereix unes garanties que no pot oferir un sistema sense cap control.

Hi ha més diferencies que van sumant, però les mencionades pensem son prou significatives.

Per on hem d’encaminar el futur ? si soc un client exigent i busco autenticitat, m’agradaria allotjar-me en un pis, per que l’hotel el trobo massa estàndard, i poder degustar els plats que fa la família on m’allotjo ? com ho hem de fer per fer-ho legalment ?

El que està clar, és que no podem estrangular a normes als establiments tradicionals que presten aquest servei i deixar que tothom faci el que vulgui per un altre, tampoc seria recomanable posar tancats al camp de manera indiscriminada.

Hem d’anar madurant per cercar un equilibri, i els professionals no ens podem relaxat i pensar que ara l’administració ja ho solucionarà, hem d’estar molt pendents del que ens van demanant la nostra clientela, per anar-nos adaptant i oferir un valor afegit als altres serveis que es puguin oferir “ menys professionals “.

També hem de dir que hi ha altres serveis tradicionals, que estan exposats a aquestes noves tendències, com el taxi, els restaurants…

De moment felicitats a la Direcció General de Turisme, per la seva tasca al regular els pisos turístics, i ara la determinació que ha mostrat sent la primera administració que ens consta ha obert un expedient amb aquest motiu, veurem com madurarà tot plegat. És lògic que el lideratge del turisme català, també s’exerceixi amb el marc legislatiu.

Noticia Relacionada
Recordatori sobre la nova “eina” per augmentar l’efectivitat en la persecució de l’oferta il.legal d’allotjaments turístics
La Generalitat Multa a Airbnb (Telenotícies 07/07/2014)
Usuaris d’Airbnb multats també (Telenotícies 07/07/2014)