¿Brots verds en l’hostaleria?

José Maria Rubio, president del la Federación Española de Hosteleria y Restauración i restaurador Lleidatà, en l’editorial de la revista de  FEHR-HOSTELERIA fa una reflexió personal sobre la situació econòmica actual del sector de l’hostaleria española.

Transcrivim el seu contingut íntegre:

Les xifres macroeconòmiques dels últims mesos , semblen demostrar que estem arribant al final d’una etapa de decreixement econòmic, que pot ser l’inici de la desitjada recuperació del país. La disminució de les importacions, l’augment de les exportacions , la bona marxa del turisme estranger , la moderació del dèficit públic, l’IPC i de la pèrdua de més llocs de treball, semblen reflectir una situació més optimista als propers anys .

Però aquesta situació es constata realment en l’hostaleria?

Doncs depèn de quina  hostaleria ens estiguem referint .

Les empreses que els seus ingressos depenen principalment dels turistes estrangers, estan salvant la situació d’una manera acceptable. Les bones campanyes turístiques de 2011 , 2012 i especialment d’aquest 2013 , han aconseguit , en general , mantenir amb dignitat els resultats econòmics de les empreses , especialment en el sector d’allotjament i menys en restauració.

No ha passat el mateix a qui depèn del turisme interior o del client local , que donat el seguit descens del consum intern , segueix afectant el sector  i més especialment a la restauració .

I fins quan es mantindrà aquesta situació ?

Al meu entendre, per a que el consum dels espanyols augmenti , es necessiten 3 coses fonamentals :

Que la situació econòmica del país continuï la tendència actual , s’inverteixi i es creï ocupació.
Que les famílies espanyoles segueixin desendeutant i disposin de més diners per consumir.
Ques es produeixi un clima de confiança generalitzat , sobre la situació econòmica general i veiem el futur amb confiança .

Amb aquestes perspectives , el 2014 se seguiran tancant bars i restaurants .

jose maria rubio 600px

La restauració a Espanya , és avui un sector saturat , amb una oferta molt superior a la demanda , que està provocant una competència ferotge , (moltes vegades deslleial ) i està provocant un allau d’ofertes súper agressives ( i moltes vegades suïcides ) que en molts casos acaben portant al tancament dels que fixant-se en empreses de la competència , les acaben imitant sense haver estudiat  i analitzat les conseqüències econòmiques que això pot tenir en el seu negoci .

És aquest nou cicle econòmic en què ens trobem , ( LA CRISI JA HA ACABAT ) , en el qual les regles del joc han canviat , molts negocis tancaran  i només es mantindran els que  entenguin la nova situació , gestionin adequadament la seva empresa i sàpiguen entendre a un client que ha canviat i que hem de guanyar i mantenir cada dia .

La restauració espanyola ( 6% PIB ) és un dels sectors econòmics més importants del país , dinàmic , capaç de regenerar-se i en contínua transformació , en què se seguiran obrint establiments , amb noves idees , nous conceptes , i amb millors coneixements de gestió .

Els empresaris , especialment els petits , hem d’analitzar fredament la situació , entendre com ha canviat el client i millorar en la gestió

Que ningú ho dubti , som un sector amb futur , però encara que hagués brots verds , qui no els cultivi , no podrà recollir els fruits .

Font
Editorial Revista FEHR-Hosteleria n.24